Syd-ost Asien

Publié le par TINA + OLIVIER

På tiden att jag skrev lite på svenska för er alla som inte förstår Olles alla artiklar.
Men jag hoppas att ni ialla fall tittar på mina fina foton för att följa med oss på färden.

Vad har hänt och var har vi varit sedan Nya Zeland?

The kingdom of Tonga : där var vi i 10 dagar för att vila ut oss och få lite sol och bad. En bortglömd arkipel av flera små ö grupper. Väldigt off the beaten track, inte mycket turister för det finns ingen direkt infrastructure där för det. En väldigt vacker och vild natur och några få men vackra stränder. Väldigt snälla människor som tar det väldigt lungt , ingen stress> Olle och jag blev till och med bjudna till kyrkan på barnens dag.

Som sagt vi ville ta det lugnt men som ni kanske alla vet fick vi redan andra natten var med om våran största jordbävning (olles första) 8.0 på richter skalan. Den varade i hela 90 sekunder men det kändes bra mycket längre. Vi bodde då hos #The good Samaritan# i en liten enkel bungalow 10 meter från vattnet. Olle tänkte på en gång att det kunde vara en Tsunami risk (Hawaii hade skickat ut en tsunami varning till Tonga men det kom inte fram eftersom vi inte hade någon elektricitet efter jordbävningen)> Som tur var hade ägarna på vårat hotel bott i Japan och kände till tsunami faktor så vi (de enda turisterna på hotelet) blev evakuerade till mitten av ö (fanns inga höga berg att klättra upp över) och väntade några timmar, det kom en liten 25 cm våg.

En annan anekdot är vårat besök på #The mala island#. Vi tog en taxi båt till en liten privat ö för att äta hummer och tillbringa dagen på stranden. Det visade sig att ägaren var en känd rock sångare och producent, hans tjej fyllde år det kvällen så vi blev bjudna att stanna och sova över och festa med open bar. Kul.  Men även om denna sångare var väldigt trevlig så var han lite orginel och egotrippad. Han tyckte om oss och ville att vi skulle ändra alla våra resplaner, stanna på ö några dagar och sedan följa med homon i hans privat jet till hans vin odlingar i Nya Zeland och stanna där en månad och hjälpa honom. Han var väldigt bestämd. När vi vaknade tidigt nästa morgon, ringde vi efter en taxi båt och smet iväg hem till vår lilla enkla lägenhet son vi hade hyrt. Jetset ingetting för oss!

Australien : Australien hade ingen lätt uppgift, efter Nya zeland och Tonga var det svårt att charma eller förvåna oss lika mycket.
Det som vi tyckte om i Australien var först städerna Melbourne och Sydney. Efter all dess natur och sportsliga aktiviteter i Nya Zeland och Tonga, kändes det riktigt skönt att strosa runt i en stor stad. Gå på museum, bio, titta på butiker och fika (vilken café kultur de har i Australien!). Goda viner också! Roliga barer och pubar! Men tyvärr igen god mat, ialla fall inte i våran budget så det blev mest nudlar i China town.

En annan fantastisk upplevelse var att snorkla och fiska på ön Lady Musgrave ute i Stora koral revet (The great barrier reef). Det var något mytiskt över det hela. (även om snorkligen var igentligen bättre i Tonga) men bara vet att man var där. Jag hade den svenska fiskelyckan igen för jag halade upp en massa vackra fiskar. De skickades i igen eftersom det alltid fattades någon cm för att vara i regel men vackra var det och alla andra blev avundsjuka. Kapten sade till olle #when you've found a girl that likes fishing, you god damm it keep her#.

Indonesien (Bali, Gili Island och Lombok) : vi var lite oroliga att åka till Indonesien efter bombningarna 2002+2005, tsunami, ny jordbävning, birdflue.....Det är tydligen många som är oroliga för Bali som ska vara så touristy var nästan tomt. Alla hotel och restaurang ägare säger att det är väldigt svåra tider. Vi tyckte att det var skönt att inte så för mycket fork på Bali men på ön Lombok var det mer synligt, kändes som att bo i en spökstad så vi stannade inte så länge.

På Bali hittade vi en pärla, en liten by # AMED# på nordost sidan. Vi bodde hos #Wawa Wewe II#, där vi inte gjorde något annat i 5 dagar än sov, badade, åt god mat, fick massage av systrarna Made och Made och tittade på fotbolls VM på den enda teven som fanns i byn.

Singapore : i detta shopping paradiset stannade vi bara 3 dagar för det var väldans farligt för plånboken, men vi passade på att äta god mat, mumsa på både glass och sushi (som vi inte hade vågat prova i Bali och vi var trötta på Balis grillspett med jordnötsås), strosade runt på luftkonditionerade shopping malls. Gud jag hade aldrig sett så mycket shopping mallar, Orchard road har nog så där 15 - 20 stycken. Och de är alla fylla av Singaporare som shoppar och äter.
Vi tog de kända gum boats för att se kvälls skymningen falla på Singapore, hejade på fotbollen och pratade med expats som tyckte livet in Singapore var väldans lätt.

Malasia : vi hoppade på en natt tåg mot Malasia norra kust där jag hade planerat att ta dykar certifikat. men så blev det inte eftersom öarna #Perhentians# var inte så paradisaktiga som vi hade trott. Jag blev dunder förkyld på tåget så det var en chock att komma fram till dessa öar där det inte fanns en enda bris, bara värme och fukt! Alla hotel var dyra och inte särskilt rena, människorna ganska trista och dessutom ingen öl i sikte för Olle. Så vi bestämde oss för att inte stanna lika länge som vi planerat (det är ju det fina med denna resa, om vi inte tycker om ett ställe rester vi bara vidare)
Vi åkte i stället Malacca, en mytisk stad med hollänskt och portugisiskt inflytande (pirater i the detroid of Malacca) där fanns det en livlig nattmarknad i chinatown. Men värmen var lika tung där så för att få lite frisk luft åkte vi till The Cameron Highlands uppe i bergen (1500m) där vi drack gott te (bra för min förkylning ) och tittade på fina te odlingar.

De sista dagarna tillbringar vi nu i Kuala Lumpur, en stad med en salig blandning : moderna skyscrapers och slummkvarter, traditionella muslimska tjejer/kvinnor och västliga tjejer kortkort. Men alla tillbringar sina dagar i dessa stora shoppingmalls.

Nu bär det iväg mot Cambodia där shoppingmalls kommer att ersättas av ANKOR temlpen, ett annat äventyr börjar!

Publié dans MALAISIE

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :